Шановні колеги, зважаючи на значну кількість питань щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 2 класів НУШ, надаю деякі роз'яснення.
Міністерством освіти і науки України № 1154 від 27.08.2019 було затверджено Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів другого класу.
Ось основні тези даного документу:
- Навчальні досягнення учнів 2 класів підлягають формувальному, підсумковому тематичному та підсумковому завершальному оцінюванню.
- Оцінювання результатів навчання учнів у других класах здійснюється вербально.
Формувальне оцінювання
- Формувальне оцінювання здійснюється постійно.- Об'єктами формувального оцінювання є процес навчання, а також результат навчальної діяльності на певному етапі навчання.
- Критерії оцінювання визначаються вчителем (із поступовим залученням учнів).
- Орієнтирами для визначення критеріїв формувального оцінювання є вимоги до обов'язкових результатів навчання та компетентностей учнів початкової школи, визначені Державним стандартом та очікувані результати, зазначені в освітній програмі.
- Педагогічне спостереження (навчальні результати, активність, зацікавленість, мотивація, взаємодія у групі (парі)) вчитель веде протягом року.
- Результати педагогічних спостережень рекомендовано фіксувати у зошиті спостережень учителя.
- Зошит спостережень учителя ведеться у довільній формі, є його особистим документом та не підлягає перевірці з боку адміністрації.
- Альтернативою зошиту спостережень може бути заповнення індивідуальної картки навчального поступу учня та оцінювальний аркуш для групи. (див. наказ МОН № 1154 від 27.08.2019).
Портфоліо
- У другому класі діти започатковують ведення портфоліо у вигляді папки з прикріпленими аркушами таблиці, малюнками, діагностичними та іншими письмовими роботами; їх результати, а також результати творчої та проектної діяльності учнів.
Само- та взаємооцінювання учнів
- Таке оцінювання організовується на регулярній основі.
- Шкали такого оцінювання рекомендовано застосовувати на вибір учителя: трирівневу - "мені ще варто попрацювати - я тренуюся - мені вдається"; шкалу свідоцтва досягнень (див. наказ МОН № 1154 від 27.08.2019) або розроблену вчителем самостійно.
Підсумкове тематичне оцінювання
- Підсумкове тематичне оцінювання здійснюється вербально за результатами виконаних діагностичних робіт, розроблених на основі компетентнісного підходу, які можуть бути усними чи письмовими у формі тестових завдань, комбінованої роботи, практичної роботи, усного опитування тощо.
- Обсяг діагностичних робіт визначають з розрахунку прогнозованого часу на виконання завдань учнями. У другому класі тривалість виконання діагностичної роботи не повинна перевищувати 35 хвилин (із 40 хвилин уроку: 5 хвилин відводять на інструктаж, 35 хвилин - на виконання роботи).
- Обсяг діагностичних робіт визначають з розрахунку прогнозованого часу на виконання завдань учнями. У другому класі тривалість виконання діагностичної роботи не повинна перевищувати 35 хвилин (із 40 хвилин уроку: 5 хвилин відводять на інструктаж, 35 хвилин - на виконання роботи).
- Усі діагностичні роботи проводяться протягом навчального року, дотримуючись структурування програмового матеріалу логічно завершеними частинами.
- Проведення діагностичних робіт учитель передбачає у календарно-тематичному плані, орієнтуючись на кількість тем із кожного предмета.
- Рекомендовано проводити діагностичні роботи з мовно-літературної, математичної та природничої освітніх галузей.
- Діагностика навчальних досягнень учнів з технологічної, інформатичної, соціальної і здоров'язбережувальної, громадянської та історичної галузей може відбуватися у складі комплексних компетентнісноорієнтованих робіт у межах інтегрованого курсу "Я досліджую світ". Проведення окремих діагностичних робіт з цих галузей не передбачено.
- Діагностичні роботи з мистецької та фізкультурної освітніх галузей не передбачено.
- Письмові діагностичні роботи учні проводять у зошитах для діагностичних робіт або на окремих аркушах, бланках.
Результатом оцінювання діагностичної роботи є оцінне судження (за свідоцтвом досягнень) або вербальна оцінка, за вибором учителя.
- Проведення діагностичних робіт учитель передбачає у календарно-тематичному плані, орієнтуючись на кількість тем із кожного предмета.
- Рекомендовано проводити діагностичні роботи з мовно-літературної, математичної та природничої освітніх галузей.
- Діагностика навчальних досягнень учнів з технологічної, інформатичної, соціальної і здоров'язбережувальної, громадянської та історичної галузей може відбуватися у складі комплексних компетентнісноорієнтованих робіт у межах інтегрованого курсу "Я досліджую світ". Проведення окремих діагностичних робіт з цих галузей не передбачено.
- Діагностичні роботи з мистецької та фізкультурної освітніх галузей не передбачено.
- Письмові діагностичні роботи учні проводять у зошитах для діагностичних робіт або на окремих аркушах, бланках.
Результатом оцінювання діагностичної роботи є оцінне судження (за свідоцтвом досягнень) або вербальна оцінка, за вибором учителя.
Класний журнал
- У Класному журналі (права сторінка "Зміст уроку") фіксують факт проведення діагностичної роботи; у колонці під датою (ліва сторінка) - проведення уроку.
- Діагностичні роботи можуть зберігатися в учнівському портфоліо.
- Документами, які свідчать про результати навчання учнів і підтверджують факт досягнення ними навчальних результатів, є робочі зошити учнів, робочі аркуші з виконаними роботами, зошити для діагностичних робіт, учнівські портфоліо.
- Зошити для діагностичних робіт, учнівські портфоліо рекомендовано зберігати у школі.
- Документами, які свідчать про результати навчання учнів і підтверджують факт досягнення ними навчальних результатів, є робочі зошити учнів, робочі аркуші з виконаними роботами, зошити для діагностичних робіт, учнівські портфоліо.
- Зошити для діагностичних робіт, учнівські портфоліо рекомендовано зберігати у школі.
Підсумкове завершальне оцінювання
- Підсумкове завершальне оцінювання навчальних досягнень учнів передбачає узагальнення інформації про їхній навчальний поступ протягом навчального року.
- При цьому не передбачає проведення окремих діагностичних робіт.
- Результати підсумкового завершального оцінювання учитель визначає на основі власних педагогічних спостережень, результатів тематичного оцінювання, аналізу учнівських портфоліо та фіксує у Класному журналі та Свідоцтвах досягнень.
- У Класному журналі на сторінці "Зведений облік навчальних досягнень учнів" учитель записує рішення педагогічної ради про переведення учнів до наступного класу.
- У протилежному випадку - учні можуть продовжити навчання за індивідуальним навчальним планом або залишитися на повторний курс навчання за письмовим зверненням батьків (з відповідним записом рішення педагогічної ради).
- Свідоцтво досягнень заповнюється вчителем двічі на рік: жовтень - перша частина, травень - перша, друга частини. Оригінал надається батькам, а його завірена копія зберігається в особовій справі учня в школі.
Інформація про формувальне та підсумкове оцінювання результатів навчання учня є конфіденційною. Вона обговорюється лише під час індивідуальних зустрічей учителя з учнем та його батьками або консультацій з фахівцями, які беруть участь у розробленні індивідуальної траєкторії розвитку учня.